Kleuters

kleuters

Met de hele klas naar Het Neerhof? Dat kan! Er valt meer dan genoeg te zien en te beleven en...we hebben voor verschillende leeftijden verschillende verhalen en invalshoeken.

- er wordt rekening gehouden met ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
- het programma dat een halve of een hele dag kan duren wordt vooraf besproken.
- is ervaringsgericht en educatief verantwoord en “toch” geweldig leuk.
- een betaalbaar klassenuitje.

INSCHRIJVINGSFORMULIER ONLINE OP 20 JUNI 2017, dan pas kan er worden ingeschreven

Max Mol en zijn kriebelvriendjes

Max de mol leeft onder de grond maar hij is daar niet alleen!
INSCHRIJVINGSFORMULIER 2017-2018

De kleuters komen via een explorerende en experimenterende aanpak meer te weten over de natuur en de kriebelbeestjes. De nadruk ligt op de verschillende biotopen waarin de kriebelbeestjes leven. Het correcte taalgebruik wordt gestimuleerd door een taalactieve omkadering. Er wordt vertrokken van een uitvergrote getekende versie van een insect om via speelse opdrachten en activiteitenborden uit te komen bij het echte insect.

Er wordt gebruik gemaakt van allerlei materiaal om de kriebelbeestjes levend te vangen, nader te bekijken, en met respect voor elk dier terug te brengen op de plaats waar ze gevonden werden.

  • Na de paasvakantie tot einde schooljaar
  • Dinsdag- , woensdag- of donderdagvoormiddag
  • Onthaalklas en 1e kleuterklas
  • 1u30 (10u – 11u30)
  • Graag 2 extra begeleiders/ouders
  • Eigen lunchpakket mogelijk
  • 4 euro per deelnemer

Activiteiten voor in de klas (voorbereiding/verwerking)

Ons boekje “De getaalde kat” vertelt het verhaal van Otje de stadskat die op ontdekkingstocht naar het Neerhof komt. Bij het boekje hoort een lied en dierengeluiden die de leerkracht digitaal kan ontvangen. Het geheel biedt tal van kansen om de leerlingen voor te bereiden op hun bezoek.

Op onze pinterestpagina vind je een bord ‘Max’ met allerlei ideetjes ter voorbereiding en naverwerking van het bezoek. www.pinterest.com/hetneerhofvzw

Ontwikkelingsdoelen onderwijs

NEDERLANDS

Luisteren: Begrijpen van opdrachtjes: “ Kijk jij eens onder deze steen?”
Spreken: “Wat voel je als de worm op je hand ligt?”

MENS EN MAATSCHAPPIJ

Mens. Ik en mezelf: “De worm wil ik wel op mijn hand, maar de spin niet!”
Mens. Ik en de ander: “Voor we de dieren gaan zoeken moeten we eerst wel wat afspraken maken…”
Politieke en juridische verschijnselen: “Mieren wonen in een hoop. Ook daar zijn er regels en afspraken want anders zou dat niet kunnen zonder ‘ruzie’.”
Ruimtelijke ordening: Ontdek de mesthoop, de poel, de moestuin, het weiland,…

MUZISCHE VORMING

Muziek: “We geven net als de kikkers ’s avonds een kwaakconcert!”
Beeld: Door te vertrekken van een getekende versie en uit te komen bij het échte insect, herkennen we beeldelementen en versterken we onze visuele waarneming en beeldend geheugen.
Drama: We kronkelen als een worm, graven als een mol, kriebelen als een spin.

WISKUNDE

Getallen: “ Hoeveel poten heeft de spin?”
Meten: “ Wie heeft de langste worm gevonden?”

WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK

Natuur: Tijdens de tocht ontdekken we niet alleen de kriebelbeestjes, we zien tevens de grotere boerderijdieren.
Levende en niet-levende natuur: “Kijk,de ogen van de slak staan op steeltjes, die van jou ook?”

LICHAMELIJKE OPVOEDING

We kronkelen als een worm, springen als een kikker, vliegen als een vlinder, sluipen traag als een slak,…

Mimi viert feest

INSCHRIJVINGSFORMULIER 2017-2018
Mimi vertelt aan de groep dat ze jarig is en dat ze erg uitkijkt naar het feest en de cadeautjes. De boer en de boerin zijn dat echter vergeten...

“Mimi viert feest!” is een ervaringsgerichte, taalactieve tocht langs de neerhofdieren waarbij elk dier iets van zichzelf afstaat om een groot feest voor MimiMuis in elkaar te steken. Er wordt gebruik gemaakt van de echte dieren op de boerderij en de producten die zij leveren. Bijkomend worden er handpoppen en didactische activiteitenborden ontwikkeld die de kleuters extra stimuleren om actief en constructief deel te nemen.

  • Na de paasvakantie tot einde schooljaar
  • Dinsdag- en donderdagnamiddag
  • Woensdag van 10u tot 11u30
  • 2e kleuterklas
  • 1u30 (13u30 tot 15u)
  • Graag 2 extra begeleiders/ouders
  • eigen lunchpakket mogelijk
  • 4 euro per deelnemer

Activiteiten voor in de klas (voorbereiding/verwerking)

Ons boekje De getaalde kat” vertelt het verhaal van Otje de stadskat die op ontdekkingstocht naar het Neerhof komt. Bij het boekje hoort een lied en dierengeluiden die de leerkracht digitaal kan ontvangen. Het geheel biedt tal van kansen om de leerlingen voor te bereiden op hun bezoek.

Op onze pinterestpagina vind je een bord ‘Mimi’ met allerlei ideetjes ter voorbereiding en naverwerking van het bezoek. www.pinterest.com/hetneerhofvzw

Ontwikkelingsdoelen kleuteronderwijs

Muzische vorming:

Muziek: We loeien als een koe, balken als een ezel,...
Beweging: Gooi met de dobbeslteen en… sluip als een kat, ren als een paard.

Nederlands:

Luisteren: Begrijpen van mondelinge boodschappen als: “Wie legt er eitjes in haar hok?”
Spreken: Beschrijven van eigenschappen van dieren: Welke kleur heeft het varken? Hoe voelt de vacht van het schaap?

Mens en maatschappij:

Mens / Ik en mezelf: Overwin je angst en durf de dieren aan te raken.
Mens / Ik en de ander: Wat wil de boer dat ik doe en niet doe (afpraken en regels)?
Sociaal-economische verschijnselen: Wat is de rol van de boer?
Ruimtelijke ordening: Ontdek de stallen, de akkers, de weides…

Wiskunde
Getallen: Onderzoeksvragen als ”Hoeveel water drinkt een koe per dag?” worden opgelost door de kleuters.
Meten: Wie is het grootst? De pony of het veulen van het trekpaard?

Wetenschappen en techniek – Natuur
Mimi krijgt cadeautjes voor haar feestje: De koe geeft een flesje melk, de bijen geven een potje honing,..

Lichamelijke opvoeding:
Mimi’s feest biedt kansen voor zeker 10 aparte ontwikkelingsdoelen voor lichamelijke opvoeding.

Kaatje is haar ei kwijt

INSCHRIJVINGSFORMULIER 2017-2018
Kaat is een ei kwijt! Onze kip is heel strikt en telt haar eieren elke ochtend en avond. Nu is er eentje weg! Ze vraagt de kleuters met haar op zoek te gaan naar het ei want het is erg belangrijk dat ze het ei kan warm houden...

De kleuters komen via een explorerende en experimenterende aanpak meer te weten over de natuur en de boerderijdieren. De nadruk ligt op de verwantschap per soort, het correcte taalgebruik wordt gestimuleerd door een taalactieve omkadering.

Er wordt gebruik gemaakt van de echte dieren op de boerderij. Bijkomend worden er handpoppen en didactische activiteitenborden ontwikkeld die de kleuters extra stimuleren om actief en constructief deel te nemen.

  • Na de paasvakantie tot einde juni
  • Dinsdag- en donderdagvoormiddag
  • 3e kleuterklas
  • 2u (10u-12u)
  • Graag 2 extra begeleiders/ouders
  • Eigen lunchpakket mogelijk
  • 4 euro per deelnemer

Activiteiten voor in de klas (voorbereiding/verwerking)

Ons boekje “De getaalde kat” vertelt het verhaal van Otje de stadskat die op ontdekkingstocht naar het Neerhof komt. Bij het boekje hoort een lied en dierengeluiden die de leerkracht digitaal kan ontvangen. Het geheel biedt tal van kansen om de leerlingen voor te bereiden op hun bezoek.

Op onze pinterestpagina vind je een bord ‘Kaatje’ met allerlei ideetjes ter voorbereiding en naverwerking van het bezoek. www.pinterest.com/hetneerhofvzw

Ontwikkelingsdoelen onderwijs

Muzische vorming

Muziek: De kip, de haan en het hele kippenhok, we kakelen met onze eigen stem.
Beweging: Zeggen we kip, dan leg je met je handen een kam op je hoofd.

Nederlands

Luisteren: Begrijpen van opdrachtjes: Geef jij de geit wat hooi?
Spreken: Vertel eens, heb je zelf een dier thuis?  En hoe voelt dat, de vacht van een koe?

Mens en Maatschappij
Mens. Ik en mezelf. Angsten: " Ik wil niet binnen bij de kippen, die gaan in mijn tenen pikken".
Mens. Ik en de ander. “Wat zijn de afspraken op de boerderij?”
Maatschappij. “Wat is de rol van de boer?”
Ruimtelijke ordening. Ontdek de stallen, de akkers, de weiden…

Wiskunde
Getallen. “Hoeveel eieren liggen er in het nest?”
Meten. “Wie is het grootst? Het paard, de pony of de ezel.”

Wetenschap en techniek – Levende en niet-levende natuur
We bezoeken alle dieren met hun gelijkenissen en verschillen. Als afsluiter ontdekken we dat uit het verloren ei een kuiken is geboren dat zelf op ontdekkingstocht ging.

Lichamelijke opvoeding – motorische vaardigheden
Een emmer dragen zonder morsen, met de kruiwagen rijden, lopen, springen…